پوشک بچه و تاثیر آن بر سلامت کودک

بازدید: 8 بازدید
پوشک بچه

نیاز پوشک بچه و تاثیر آن بر سلامت کودک

 

 

زمینه

این اولین مطالعه تحقیقاتی که برای اندازه گیری نیاز به پوشک بچه است ، که یک روش برای اندازه گیری نیاز پوشک و کشف متغیرهای روانی اجتماعی مرتبط با نیاز پوشک در نمونه های بزرگی از خانواده های کم درآمد شهری ارائه می دهد.

 

پوشک بچه
پوشک بچه

مواد و روش ها

داده ها با استفاده از یک مطالعه مقطعی در 877 زن باردار و والدین انجام شد. مادران به بررسی موضوعات مربوط به سلامت روانی، نیازهای اساسی و استفاده از مراقبت های بهداشتی پرداختند. برای تعیین رابطه بین نیاز پوشک و همبستگی روانی و اجتماعی استفاده از رگرسيون لجستيک استفاده شد.

 

 

نتایج

تقریبا 85٪ مادران نیاز به کمک در خرید پوشک بچه دارند. زنان شهری با اختلاف زیاد نسبت به زنان روستایی نیاز پوشک به میزان قابل توجهی دارند. زنان بالای 45 سال به طور قابل توجهی بیشتر از زنان بین 20 سال و 44 سال برای پوشک گزارش نیاز کردند. زناني که نياز به مراقبت از سلامت روان  دارند به طور قابل توجهي بيشتر از سایر زنان نياز به پوشک را گزارش نمي کنند.

 

 

نتیجه گیری

اگر چه در اکثر مطالعات، وضعیت اجتماعی و اقتصادی خانواده را به عنوان درآمد و وضعیت تحصیلی و اشتغال مورد بررسی قرار دادیم. تحقیقات جدید نشان می دهد که شاخص های سختی های مادی برای بهداشت کودک اهمیت زیادی دارد. این مطالعه با این فرضیه مطابقت دارد که عرضه مناسب پوشک بچه ها ممکن است یک روش ملموس برای کاهش استرس والدین، یک عامل حیاتی برای سلامتی و توسعه کودک باشد. در مطالعات مشخص شد والدین برای کاهش فشار اقتصادی پوشک های ارزان تری خریداری میکنند.

 

 

آنچه در این بررسی شناخته شد

اگر چه مطالعات وضعیت اجتماعی و اقتصادی خانواده را به عنوان درآمد و وضعیت تحصیلی و اشتغال بررسی کردیم، تحقیقات تازه نشان می دهد که شاخص های سختی مواد مانند نیاز به پوشک، برای سلامتی فرزندان به طور فزاینده ای اهمیت دارد.  همچنین نیازهای پوشک در ادبیات علمی مورد بررسی قرار نگرفته است.

 

پوشک بچه
پوشک بچه

این مطالعه چه  چیز اضافه می کند؟

این مطالعه نیازهای پوشک بچه را اندازه گیری می کند، یک روش برای اندازه گیری نیاز پوشک را پیشنهاد می دهد و متغیرهای روان شناختی و جمعیت شناختی مرتبط با نیاز پوشک را در نمونه های بزرگی از خانواده های کم درآمد مورد بررسی قرار می دهد. همچنین میل خانواده ها برای خرید پوشک ارزان را بررسی میکند.

 

نقش دولت

40 درصد از كودكان ایران در فقر زندگی می كنند كه بررسی نشان داد شاخص رسمی فقر دولت در نرخ سالانه فقر از سال 1398 افزایش یافته است، شواهد قوی وجود دارد كه دشواری های مالی با نتایج منفی در حوزه ها ی سلامت و پیشرفت تحصیلی برای کودکان، با اثرات مخرب و ماندگار بیشتر در میان کودکان جوانتر نشان می دهد. فقر پایدار به شکل درآمد و مشکلات مادی (عدم امنیت غذا، بی ثباتی مسکونی) تأثیرات قابل توجهی بر پیامدهای رشد کودکان دارد. تحقیقاتی که در مورد نقش والدین در کیفیت زندگی بچه ها انجام شده نشان داد که والدین نقش میانجیگری تأثیرات فقر بر کودکان، به ویژه در سنین اولیه  را دارند.

 

 

سیستم فعلی ایران برنامه ها و سیاست های مبارزه با فقر باعث کاهش فقر ملی نشده است، در نتیجه، میزان فقر بالادر کودکان همچنان باقی مانده است. برنامه های فعلی مبارزه با فقر علیه خانواده ها شامل موارد زیر می باشد:

  • -حمایت زنان سرپرست خانواده
  • -کمک های موقت برای خانواده های نیازمند
  • -برنامه های تخفیف هدفمند و همچنین کمک های نقدی
  • – برنامه کمک های تغذیه تکمیلی
  •  -بن غذایی زنان، نوزادان و کودکان
  • – برنامه مکمل های تغذیه ای برای زنان باردار و کودکان
    اگرچه نتایج قطعی نیست و بستگی به روش تحقیق دارد، اما چندین برنامه اثرات متوسط را بر ثبات اقتصادی خانوارها و سلامت کودکان گذاشته اند که نتایج توسعه ای را نشان می دهند.

 

ضرورت ضد بزهکاری

به طور قابل ملاحظه ای از تلاش های ضد بزهکاری در خانواده ها را هدف قرار می دهد، که این یک ضرورت اساسی برای سلامت روانی کودکان است. پوشک بچه ضروری برای هر نوزاد است، اما پوشک هزینه های زیادی دارد که در توان خانوده های فقیر نیست. علاوه بر این، اکثر برنامه های مراقبت از زود هنگام کودک نیاز به عرضه مناسب پوشک برای حضور کودک دارند، اما، به استثنای زمان تولد در بیمارستان پوشک را برای خانواده های نیازمند ارائه نمی شود. خرید پوشک مناسب  به طور متوسط 50 هزار تومان در هفته برای هر کودک هزینه در بر دارد. که این هزینه سنگینی برای خانواده های فقیر است.

 

 

آسیب های گرانی پوشک بچه (فقر والدین)

خانواده هایی که قادر به عرضه مناسب پوشک بچه ها نیستند، ممکن است رژیم تغذیه کودک فرزند خود تغییر دهند تا تلاش خود را برای به حداقل رساندن  مصرف پوشک انجام دهند. علاوه بر این ارتباط آشکار بین عدم تعویض پوشک در زمان مناسب و عفونت های دستگاه ادراری  وجود دارد. که باعث افزایش استرس والدین برای خرید پوشک میشود. دامنه های خاصی از کیفیت والدین مانند سطوح استرس والدین و علائم افسردگی به عنوان واسطه های اصلی در مسیر فقر و پیامدهای کودک بستگی دارد. والدینی که از نظر درآمد و سختی های مادی، فقر را تجربه می کنند، در زمان نیاز به خرید پوشک به شدت در معرض افزایش استرس قرار می گیرند. کودکان که والدین سطح بالای استرس یا افسردگی را تجربه می کنند، در معرض خطر بیشتر مشکلات اجتماعی، عاطفی و رفتاری هستند.

 

با توجه به ارتباط غیرقابل انکار بین پوشک و سلامت کودک و ارتباط بالقوه بین پوشک و سلامت روانی والدین، و نیاز به درک مقدار کمیت پوشک مصرفی وجود دارد.

هدف از این مطالعه بررسی

  1. درصدی از مادران کم درآمد و گزارش نیاز پوشک در یک گروه بزرگ شهر
  2. ارتباط  روانی و اجتماعی مرتبط با نیاز پوشک در میان مادران.

این مطالعه در بررسی شيوع نياز پوشک و عوامل مرتبط با نياز پوشک در ميان گروههای بزرگ شهری، خانواده های کم درآمد، منحصر به فرد است.

 

بررسی اجمالی

داده ها با استفاده از یک مطالعه مقطعی بزرگ بر روی زنان باردار و پدر و مادر در شهری،که در شمال شرقی ایران است از1396 تا 1397

با هدف اولیه ارزیابی نیازهای بهداشت روانی زنان باردار و پدر و مادر کم درآمد انجام شده است. زنان  مستقيما توسط دستيارهاي پژوهشي آموزش ديده استخدام شدند. برای این مطالعه، زنان به صورت شخصی در یک زمان مصاحبه شدند. این مطالعه بخشی از یک مطالعه بود مشارکت پژوهشی مشارکتی مبتنی بر جامعه بیشتر، مشارکت بهداشت روان در بهداشت مادران ، که حاصل همکاری دانشگاه و 7 سازمان محلی و دولتی است.

 

استخدام

دستیار تحقیق آموزش دیده بومی و خود مادرانی که در این شهر زندگی می کردند، به طور پیوسته زنان را در سراسر شهر استخدام می کنند. اهداف این مطالعه هدف قرار دادن زنان و مادرانی بود که ممکن است در خارج از سیستم های مراقبت های بالینی معمول قرار گیرند. بنابراین، علاوه بر استخدام زنان حامله و والدین از طریق مراجعان مراقبت های زایمان، کودکان، و مراقبت های اولیه و مراکز بهداشتی محلی، تلاش های منظم برای انجام یکپارچه در سراسر محله های شهر و در مکان هایی که خانواده ها زندگی می کنند  مثل موارد انجام شد.

  •  مراکز درمانی دوران کودکی
  •  مراکز آموزش بزرگسالان
  •  تعامل (ایستگاه های اتوبوس، سالن های مو و سالن های زیبایی، فروشگاه ها، کلیساها، کتابخانه ها)
  • مکان های بازی (زمین های بازی، پارک ها، نمایشگاه ها)

. مأمورین پژوهشی آشنا با محله های محلی، در تعامل و مشارکت شرکت کنندگان آموزش دیده و برای آشنایی با فرهنگ محلی به شرکت کنندگان احتمالی در مکان های ذکر شده استخدام شده و از زمان شرکت برای تکمیل پرسشنامه درخواست شده اند. تمام دستیارهای تحقیق از زبان استاندارد و اسکریپتی استفاده کردند.

 

 

معیارهای ورود و خروج

زنان حداقل 18 سال سن داشتند؛ در شهر هدف زندگی کرده حامله شده اند. والدین یا مراقبت اولیه برای کودک زیر 18 سال بودند؛ و مایل به ارائه رضایت آگاهانه دستنویس بودند. اگر آنها فارسی یا بومی صحبت نمی کردند، زنان واجد شرایط نبودند. زنان تنها می توانند یک مصاحبه را انجام دهند. این مطالعه توسط هیئت بررسی هیات علمی دانشگاه و هیئت بررسی نهادهای سازمان های شرکت کننده در مشارکت تایید شده است.

 

 

روش های ارزیابی نیاز پوشک بچه

کارکنان تحقیق شده آموزش دیده، نظرسنجی ساختار یافته را از زنان انجام دادند. اکثریت ارزیابی نیازها به پوشک زنان به عنوان گزارش خود تکمیل شد (70٪)؛ با این حال، دستیاران پژوهشی، پرسشنامه هایی را برای زنان که یا آن را درخواست کرده اند یا مشکلاتی را در خواندن یا تفسیر سوالات نشان داده اند، خواندند. دستیار پژوهشگر رضایت کتبی همه مادری مشارکت را به دست آورد. مادران با بن های هدیه خرید برای وقت خود جبران شدند.

 

پوشک بچه
پوشک بچه

کنترل کیفیت

آموزش دستیار آموزشی شامل حداقل 1.5 روز از آموزش، تکمیل حداقل 5 نظرسنجی عمل و حداقل 5 نظرسنجی تحت نظارت قبل از واجد شرایط بودن برای انجام مستقل پژوهش. دستیار تحقیق به طور مداوم نظارت شد و کنترل کیفیت بر روی یک زیر مجموعه از 10٪ از نظرسنجی ها انجام شد.

 

 

معیارهای مواجهه و نتیجه

این نظرسنجی از زنان پرسش هایی در مورد سلامت روان خود می پرسد.

  • استفاده از مواد
  • تاریخچه تروما
  • نیازهای اساسی مانند غذا، مسکن و پوشک
  • مراقبت های بهداشتی و خدمات اجتماعی
  •  آمار جمعیتی اولیه نیاز به پوشک

  نظرسنجی با سوال این بود؟

“اگر فرزندان خود را در پوشک نگه دارید، آیا تا به حال احساس می کنید که پوشک کافی برای تغییر آنها را ندارید، همانطور که اغلب دوست دارید؟”
زنان جواب دادند که “بله”

  • زمانی که آنها پوشک کافی ندارند گزینه های پاسخ عبارتند از:
  •  قرض گرفتن پوشک یا پول از خانواده یا دوستان،
  • گرفتن پوشک از فروشگاه،
  •  دوباره استفاده از پوشک های قبل،
  •  دیگر

“لطفا توضیح دهید”. زنان می توانند انتخاب کنند بسیاری از پاسخ ها به نظر آنها مناسب است.

 

پاسخ ها

زنان برای پاسخ دادن به «بله»، پوشک بچه کافی برای تغییر دادن فرزندان خود را نداشتند و اغلب به آنها نیاز داشتند و یا نشان دادند که برای استفاده از پوشک بیشتر از 1 روش فوق استفاده می شود. زنان که پاسخ “نه”، احساس می کنند که آنها پوشک کافی برای تغییر فرزندان خود را به عنوان اغلب به عنوان آنها می خواهم، و نشان نمی دهد که آنها با استفاده از هر یک از روش های بالا برای به دست آوردن پوشک، در نظر گرفته شد که بدون نیاز به پوشک.

 

تجریه و تحلیل

متغیر برای نیازهای بهداشت روانی به عنوان ترکیبی از 3 مورد جداگانه از نظر سنجی ایجاد شده است. نیازهای بهداشت روانی بر اساس رأی دادن به اظهارات زیر تعریف شده است: “من مهارت هایی برای مدیریت و کنترل استرس من دارم،” “مدیریت غم و اندوه من و یا افسردگی … است” و “مقابله با موارد ترومای که اتفاق افتاده است من … ” اولین بیانیه در مقیاس از 1 تا 10 با 1 نشان داد که «نه، نه واقعا» و 10 نشان داد «بله، مدیریت استرس عالی» رتبه بندی شده است.

2 اظهارنامه باقی مانده در مقیاس 1 تا 10 با 1 نشان داده شد که «سخت برای من “و 10 نشان می دهد” آسان، هیچ مشکلی “. زنان که با امتیاز 1 تا 4 در بیش از 1 مورد از این موارد پاسخ دادند، به نظر می رسید که نیاز به سلامت روانی را گزارش کنند. زناني که با هر درجه از 5 تا 10 مورد پاسخ دادند، هيچ موردي از سلامت روان گزارش نشده است.

 

مراقبت های بهداشتی و خدمات اجتماعی برای زنان و اطفال آنها با 3 مورد بررسی جداگانه ارزیابی شد.

در مورد استفاده از کودکان ما از شما خواسته شد، “آیا شما احساس می کنید که در تربیت و رشد فرزند شما به یک پزشک یا سایر مراقبت های بهداشتی نیاز است

 

ارائه دهنده ای که او را می شناسد؟ “در مورد استفاده شخصی از مراقبت های بهداشتی ما از ما پرسید: آیا در سال گذشته یک ارائه کننده مراقبت های بهداشتی دیده اید؟” و “آیا تا کنون درمان برای استرس، غم و اندوه / افسردگی یا اضطراب دریافت کرده اید؟ ؟ گزینه های پاسخ شامل بله یا نه. عوامل جمعيت شناختی از طريق اين نظرسنجی شامل نژاد، سن، زبان اصلی و تعداد کودکان زير 18 سال با زن در خانه او گزارش شده است.

 

 

روش های آماری

نیاز پوشک نتیجه منافع است. پیش بینی کننده های بالینی و جمعیت شناختی شامل تعداد کودکان زیر 18 سال با زن، سن، نژاد، زبان اصلی، نیاز به سلامت روانی، استفاده از درمان های روان درمانی، بازدید از یک ارائه کننده مراقبت های بهداشتی در سال گذشته و زندگی سالم گزارش زن از یک ارائه دهنده اطفال که او احساس می کرد فرزندش را خوب می دانست. تجزیه و تحلیل دو جانبه با استفاده از آزمون χ2، دقیق فیشر و یا آزمون دو زاویه ی یک نمونه انجام شد تا ارتباط بین نیاز پوشک و متغیرهای بالینی و جمعیت شناختی مورد توجه قرار گیرد. متغیرها از تجزیه و تحلیل دو متغیره که در P <10 و در متغیرهای دارای اعتبار نظری در مدل رگرسیون لجستیک چند متغیره متغیر بودند.

 

 

بحث

به نظر ما این اولین مطالعه پژوهشی بررسی شده برای بررسی نیازهای پوشک و ویژگی های مادرانه مرتبط با آن است. یافته ها نشان می دهد که نزدیک به 80 درصد از مادران نیاز به پوشک دارند و این نیاز به ویژه برای مادربزرگ و مادربزرگ که در حال رشد نوه ها است، حائز اهمیت است و برای زنان شهری نیاز به تایید در نمونه های اضافی دارد اما دارای چندین پیام است.

 

اول

اکثریت (77٪) کودکان در نمونه ما ارتباط دائمی با یک متخصص اطفال داشتند. بنابراین، ارائه دهندگان اطفال برای تحقیق در مورد نیاز پوشک به عنوان یک عامل خطر برای نه تنها سلامت فرزند بلکه سلامت روانی مراقبت کننده نیز وجود دارد. متخصصان اطفال می توانند با فروشگاه های پوشک در مناطق محلی خود آشنا شوند و خانواده هایی را که نیاز دارند مراجعه نمایند.

در حال حاضر 100 فروشگاه های پوشک در کشور وجود دارد و یک سازمان ملی برای کمک به ایجاد فروشگاه های پوشک در هر منطقه از ایران تاسیس شده است. یافته های ما نشان می دهد که مادران شهری سطح بالای نیاز پوشک را نسبت به مادران روستایی گزارش می دهند، مشابه سایر مطالعات ملی در مورد مشکلات مادی است که در آن جمعیت های شهری گزارش عدم امنیت بیشتر غذا و بی ثباتی مسکن را نسبت به جمعیت های روستایی نشان می دهد.

 

 

دوم

یافته های ما می تواند پیامدهای فزاینده ای را برای برنامه های مبارزه با فقر کشور داشته باشد. به عنوان مثال، کمک ها اغلب به حضور در کار یا برنامه های آموزشی وابسته است، اما خانواده های بدون پوشک ممکن است نتوانند به مراقبت از کودک دست یابند (به این دلیل که خانواده ها نیاز به ارائه پوشک را به عنوان شرایط مراقبت از کودک در بسیاری از امکانات)، که به طور بالقوه بر والدین تاثیر می گذارد حضور در محل کار یا آموزش به همین ترتیب، یارانه های مراقبت از فرزندان اغلب وابسته به حضور فرزند در مراقبت از کودک است.

اگر مرکز مراقبت از کودکان نیاز به پوشک داشته باشد، اما آنها را تأمین نمی کند، کودک بدون پوشک کافی می تواند از ورود به مرکز مراقبت از کودکان رد شود و یارانه ای که در نظر گرفته شده برای افزایش دسترسی به مراقبت از کودکان برای خانواده های کم درآمد از دست می دهد.

 

 

سوم

8٪ از خانواده ها، پوشک های کشش، یک عمل مرتبط با UTI پوشک را گزارش کردند.  UTIs در کودکان جوان مسئول دفعات متعدد اداره دفتری کودکان و اورژانس در سال است. بنابراین نیاز پوشک دارای پیوند مستقیم به بهداشت و مراقبت از سلامت کودکان است، چرا که تعداد اورژانس برای بازدید سلامت فرزند و پوشک می تواند به طور بالقوه با عرضه مناسب پوشک کاهش یابد.

 

 

چهارم

به ویژه برای سلامت روان مادران، نیاز به پوشک شدن فرزند بیشتر در میان مادران وجود دارد که همچنین برخی از نیازهای بهداشت روان را تایید می کنند. این یافته ممکن است ناشی از 3 مکانیزم باشد:

  1.  نیاز پوشک ممکن است با سایر مواجهه های مربوط به رفاه روانی مادر (به عنوان مثال، درآمد کم، انزوای اجتماعی)،
  2.  نیاز به پوشک و سلامت روان مادران، مشترک باشد علل (به عنوان مثال وضعیت سلامتی / سلامت روان کودکان)
  3.  نیاز به پوشک می تواند به طور مستقل از سلامت روانی و رفتاری مادران پیش بینی کند.

مکانیزم

اگر چه تحقیقات بیشتر در مورد این موضوع می تواند به توضیح دقیق مکانیزم هایی که نیاز به پوشک برای سلامت روانی مادران را تحت تاثیر قرار می دهد، شناخته شود.  ما می دانیم که استرس مادران و افسردگی، نقش مهمی در رشد کودک دارد و میان فقر و نتایج تربیت و رشد فرزند ارتباط می یابد. عرضه مناسب پوشک بچه ها ممکن است ثابت کند که یک روش ملموس برای کاهش تنش های والدین و افزایش صلاحیت فرزندپروری است، والدین را قادر می سازد که با فرزندانشان حساس تر باشند و به این ترتیب، کیفیت والدین و نتایج  تربیت کودکان به طور کلی بهبود یابد.

 

 

پنجم

نیاز پوشک به ساختار ارزشمند برای تحقیقات علمی بیشتر در آینده است. تعریف و روش ارزیابی نیازهای پوشک در اینجا، نتیجه دهها سال تجربه بالینی و سیاست در خانواده های کم درآمد است. بنابراین، روش ما برای ارزیابی نیاز پوشک به راحتی می تواند توسط محققان دیگر در تحقیقات آینده تکرار شود تا به درک نیاز به پوشک در سطح ملی و در میان جمعیت های مختلف (به عنوان مثال، پدربزرگ و مادربزرگ بزرگ کننده نوه) کمک کنند.

 

پوشک بچه
پوشک بچه

محدودیت های مطالعه نیاز پوشک بچه

محدودیت های مطالعه ما شامل این واقعیت است که ما نتوانستیم نیاز به پوشک را در والدین نوجوان که جمعیت احتمالا در معرض خطر قابل توجه هستند را بررسی کنیم. ماهیت مقطعی مطالعات ما به این معنی است که گروههای ارائه شده در جامعه قطعی نیستند. علاوه بر این، وضعیت سلامت روان با ابزار تشخیصی ارزیابی نشد. با این حال، درصد مادرانی که نیاز به سلامت روانی را تایید می کنند، معادل با آنچه در سایر جمعیت های کم درآمد زنان وجود دارد، مشاهده می شود.  برآوردهای ما از رابطه نیاز پوشک و وضعیت سلامت روان مادران، به احتمال زیاد به خاطر مادران بیشتر است. اختلال روانی نسبت به گزارش نیاز به کمک برای و ناراحتی در نهایت، اندازه گیری نیاز ما از پوشک تائید نشده است؛

 

 

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه شواهدی از شایع بودن نیاز پوشک  بچه در خانواده های کم درآمد را نشان می دهد. این مطالعه به این واقعیت اشاره دارد که عرضه ناکافی پوشک نه تنها عامل خطر برای سلامت نوزاد و کودک فقیر است، بلکه همچنین برای سلامت روان مادران است که به طور بالقوه حس شادابی مادران و افزایش استرس مادران را کاهش می دهد که در نهایت منجر به تاثیرات منفی بالقوه در مورد سلامت و تربیت کودک می شود. برای خانواده هایی که به لحاظ مالی در حال مبارزه هستند، متخصصین و پژوهشگران مراقبت های بهداشتی باید نه تنها مواد غذایی و مسکن بلکه پوشک را نیز به عنوان نیازهای اولیه تشخیص دهند هم چنین باید پوشک هایی با کیفیت و ارزان در دسترس این خانواده ها قرار گیرد.

 

 با سپاس فراوان سورین

اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط
ارتباط در واتس اپ
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت
×